Google+ Followers

Sunday, 2 June 2013

Ayam masak kicap...paling sedap di dunia :)

Bahan-bahannya

1 ekor ayam
(Dipotong sederhana kecil..yelah! Takkan korang nak masak ayam kicap pakai ayam sekor tergolek2 macam turkey kan..)

1 biji bawang besar (bawang yang warna merah purple tu, jgn bawang yg kulit kuning isinya putih)
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Kulit kayu manis (1 kayu)
Cengkih (5 biji)
Buah pelaga (2biji)
Bunga lawang (1 bunga)
Lada hitam biji (8 biji diketuk biar pecah sikit jangan tumbuk lumat..kasi PECAH jek..baru ada seni hehehheh)
Lada kering 3 keping (buang tangkai..cukup..tak payah dipotong bagai lada kering tu..jangan terlebih rajin...buang tangkai dah cukup)

6 sudu besar Kicap MANIS cap kipas udang..yg botol merah!!!!
1 sudu besar mayonis lady's choice (terkejut?!!!..siapkan ajelah mayonis tu...gerenti tak menyesal)
Serbuk lada sulah ajishio
Garam (kalau lidah korang memang betul2 kuat masin tambahla sikit garam tapi biasanya kicap dah cukup masin)

CARA MEMASAK

ayam digoreng dulu sampai keemasan.pakai api besar & minyak yang banyak.tujuan menggoreng untuk garingkan kulit dan bahagian luar ayam dan menyingkirkan air dalam ayam yang boleh sebabkan ayam masak kicap anda berbau tak best..hanyir tau tak!!

Tumbuk dalam lesung sampai lumat semua bawang besar, bawang putih & halia..kalau korang rasa otot lengan korang tak kuat/korang takde batu lesung/korang memang malas...kisar jelah pakai blender...tapi aku suka tumbuk pakai lesung..baru jiran sebelah menyebelah tau yang aku ni memasak jugak kat rumah heheheh

Ok..sekarang panaskan minyak dalam 5 sudu besar dalam periuk non stick korang...periuk biasa pon boleh la..
Masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah pelaga, lada hitam & lada kering..tumis sampai naik bau..biasa sekejap jek..jangan sampai berasap ye kak..hangit nanti!!

then, masukkan bahan yg dah ditumbuk/kisar tadi.. tumis sampai garing..kalau kisar pakai blender keba tumis lama sikit sebab ada air kan....

Masukkan ayam yang dah di goreng.

Tambah kicap

Masukkan air sampai tenggelam semua ayam..bukan sampai penuh periuk ok..level ayam jek..kalau banyak sangat hancur ayam korang nanti...

Buka api sederhana dan renehkan (masak slow2) kalau api kuat memanga air cepat kering tp kuah tak meresap dalam ayam.. kalau masak api perlahan kicap akan meresap sampai tulang..

Bila mendidih, masukkan mayonis..serius...sedap sangat bila korang tambah mayonis..ayam masak kicap korang akan ada rasa BANDAR...moden sikit la.. kan orang muda kena kreatip..

Keringkan kuah sampai jadi pekat..kalau tak mayonis tadi akan nampak berketul2..

Rasa dulu..tambah la lada sulah ajishio dan garam secukup rasa..

Nanti bila aku masak ayam masak kicap ni aku akan upload macam mana rupa dia..ni tengah2 malam buta tiba2 terasa lapar..so daripada aku menambah kilogram pada padan & inci pada seluar jeans biruku aku tulisla resipi ni sambil membayangkan ayam masak kicap & nasi herba ponni yang tengah panas berasap..

No comments: